söndag 19 januari 2014

Mera kräm

Först måste jag lägga in en liten varning för att börja göra egna krämer. Det är bara för roligt och man kan inte sluta. Frågan är hur mycket kräm en familj behöver egentligen? I min torrisfamilj mycket men mitt tips är ändå att göra små satser så att det går åt fort (så att man ska få göra ännu mer). Eller så gör man mycket och förser hela släkten. Hur som helst, otroligt kul är det i alla fall!


Alla får ett eget läppmojs. Ett hade dock rymt inför fotograferingen...
Läppmojs, barnsalva (ej i bild) och ansiktskräm gjorde jag i stort sett efter Sagogrynets recept men med mandelolja istället för olivolja. Nästa gång ska jag lägga i lite mer olja för det blev väl hårt för att fungera som salva, dock perfekt som cerat. Sheafluffet gjorde jag efter ett recept jag hittade i facebookgruppen No-poo, gör det själv. Ansiktsvattnet, som består av äppecidervinäger och vanligt vatten, hittade jag recept på hos Annika Bäckström

För att slippa stoppa ner händerna i burkarna för att få upp krämen, och därmed förstöra innehållet med bakterier, använder jag en liten glasspinne. Sheasmöret förvarar jag i kylen medan övriga får stå i badrumsskåpet. Vilken lyx, gissa hur fint det ser ut där nu!

Var shoppade jag då? Fetterna och cerathylsorna köpte jag från Hemgjord. Övriga burkar kommer från skåpen här hemma och från Lagerhaus. 

Är detta något du blir sugen på att prova på?

3 kommentarer:

  1. Spännande att göra egna krämer! Och supergulligt med de egna etiketterna på läppmojset. :)

    SvaraRadera
  2. Ja! jag blir sugen. Jag kan inte så mycket om vad man ska undvika i krämer mer än paraffin och parabener och är det inte det ena så är det det andra i alla produkter. Eller så är man toknöjd över att det inte innehåller något av det, men istället innehåller det annat skräp som jag inte vet om att det är dåligt. Det vore kul att testa att göra egna hudvårdsprodukter. Tycker du att de återfuktar bättre än de man köper?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du blir sugen på att testa! Ja, det är sannerligen inte lätt att veta vad man ska undvika. Inte ens en bråkdel av det som står på förpackningen går att förstå!
      Min hud är väldigt förtjust i de krämer jag har gjort hittills. Eftersom jag är en riktig torris har jag gjort ganska feta salvor. De går inte in i huden lika snabbt som vanliga krämer, så har man smörjt händerna kan man med fördel ha bomullsvantar på en liten stund för att inte kladda runt. Ansiktskrämen är jag mycket nöjd med. Den gör huden riktigt sammetslen och går in i huden ganska snabbt. Och så luktar det så gott!

      Radera

Tack för att du tittade förbi och ville lämna en hälsning!