torsdag 17 mars 2011

Sy ett knappsprund

Jag tänkte att jag skulle dela med mig av mina nyvunna sprundkunskaper med en liten beskrivning. Håll till godo!

1. Börja med att klippa ut en bit tyg som är 6 cm längre än det färdiga sprundets längd (sömsmån) och 6 gånger bredare än sprundets bredd. I exemplet nedan skall sprundet bli 10 cm långt och 2 cm brett, så därför klippte jag ut en bit tyg på 12 x 16 cm. Stryk på mellanlägg.


Utgå från mitten av tygbiten och markera med linjer ut var sprundet skall sys fast, i mitt exempel 1 cm på var sida om mitten på längden. Lägg tygerna räta mot räta. Botten av sprundet skall vara 3 cm från nederkant och 3 cm från överkant (sömsmån). Sy fast med en lång och smal sick-sack. Min blev överdrivet bred på ena sidan.

2. Klipp ur sprundhålet med ca 3 mm i sömsmån och gör små jack in mot hörnen.

3. Vänd knappinfodringen till tröjans aviga och pressa sömmarna.

4. Nu till det trixiga... Vik knappinfodringen på båda sidor så att den ena delen blir synlig i öppningen...

5. ... och lägg dem omlott. Nåla noga, just det här måste bli snyggt.

6. Såhär ser det ut på framsidan.

7. Sy ett kryss i botten av knappinfodringen. Detta håller flärpen, eller de 3 cm överflödiga tyg som finns nedtill på knappslån, på plats.

8. Sy en stickning runt om. Detta håller knappslåns långsidor på plats.

8. Klipp bort överflödigt tyg mot halslinningen. Färdigt! Nästan...

9. Kanta... (Och kolla inte för noga på exemplet, för min bandkantare ville jazza runt lite).Vik in ändarna på kantbanden och sy fast dem med en söm. Klipp bort kantbandssnutten nära sömmen.

10. Knappa och klart! Snyggt, inte sant? Hängde du inte med? Det är lättare att förstå hur det skall gå till när man testar själv, så prova! Det är inte svårt!

26 kommentarer:

  1. Du det verkar inte så svårt när du beskriver... hm... blir sugen på att prova! :)

    SvaraRadera
  2. Jättesnygg beskrivning och jag fattar t om bara genom att sitta och läsa. Bra jobbat.

    SvaraRadera
  3. Ursnyggt! Måste komma mig för att prova, är lite långsam på att prova nye grejer...

    SvaraRadera
  4. Vilken fantastisk beskrivning! Tack så mycket, tom jag förstod som typ aldrig förstår en beskrivning....

    SvaraRadera
  5. Tack, jag ska testa nästan direkt! =)

    SvaraRadera
  6. Underbart!
    Så himlans roligt när någon delar med sig av sin kunskap :)
    Och snyggt blev det också!!

    SvaraRadera
  7. vilken fin beskrivning! ska verkligen försöka mig på en fafarsknäppning snart... man får inte gå omkring och vara skraj för att prova nya grejjor *försöker intala mig själv...*

    SvaraRadera
  8. Oh! Tack så hemskt mycket för beskrivningen! Ska helt klart våga mig på sprund nu!

    SvaraRadera
  9. Såå bra beskrivning, du är ett proffs! Jag är imponerad men vet ändå inte om jag vågar själv. Jag ser på bilderna hur noggrann du är och jag kan inte det (gul personlighet)!

    SvaraRadera
  10. Tur att jag inte gjort det där testet, Jennie, jag känner mig lätt gulaktig jag med! Men du vet ju att jag har min gamla syfröken som (mentalt) hänger mig över axeln när jag syr. Så då skärper jag mig.

    SvaraRadera
  11. Åh vad jag gillar sådana här generösa genomarbetade beskrivningar. Applåder!

    SvaraRadera
  12. detta måste jag testa, det ser ju så proffsigt ut!

    SvaraRadera
  13. Kanonbra beskrivning och bra bilder som får det att se jättelätt ut, vilket jag hoppas... :) Ska försöka mig på det någon dag. Tack!

    SvaraRadera
  14. Du anar inte hur mycket du hjälpt mig!! TACK!!!

    SvaraRadera
  15. TACK! Måste testas snart! Ska bara leta upp lite tid först...

    SvaraRadera
  16. Kanonbra! :) Jag har precis startat min blogg och tänkte kolla runt på andra bloggar för att få inspiration och tips. Har länge velat göra en farfarströja men inte vågat pga sprunet men nu ska jag allt ta och pröva! TACK!

    SvaraRadera
  17. Vilken bra beskrivning. Tack för inspirationen.

    SvaraRadera
  18. Jättebra tut och ett fint sprund. Ska nog pröva ett sånthär på min nästa body.

    SvaraRadera
  19. Gud vilken bra beskrivning, nu blev det ju helt plötsligt jätteenkelt! Tackar ödmjukast!

    SvaraRadera
  20. super pictures. unfortunately I don't understand swedish(?)...

    SvaraRadera
  21. do you have it either in german or in english?
    that would be great!
    thanks anyway!

    SvaraRadera
  22. Tack snälla du för denna variga beskrivning! Är ny på att sy och tack vare dig så har jag nu lyckats göra mitt första knappsprund :-) Tack

    SvaraRadera
  23. Hm. Braiga beskrivning menade jag såklart. Inte variga...

    SvaraRadera

Tack för att du tittade förbi och ville lämna en hälsning!