söndag 5 januari 2014

Alltför trevligt på syjunta...

I höstas hade vi syjunta på jobbet. En hel dag med bara kaffe, gofika, sömnad och en massa prat. Succé! Tyvärr blev det inte så lyckat för mig på syfronten. Jag skulle sy en enkel Olga från boken Sy! av Jenny Hellström. Plättlätt liksom... Eller?

Jag började med att klippa ut ett stycke upp och ner. Manchester har ju som bekant en lugg som ska vara riktad uppåt. Sen klippte jag ut linningen fel. Och så sydde jag ihop två stycken åt fel håll, sydde ihop två stycken som inte skulle sys ihop alls, spegelvände ett stycke... Och ungefär där gav jag upp. "Sprätta!" hörde jag min gamla syfröken från Medborgarskolan strängt säga i mitt huvud. Kjoleländet fick ligga och jag tog en kaka till.


Men med lite julledighet i ryggen gick det lätt att rädda kjolen. Den höga, felklippta, linningen struntade jag i, utan satte snedslå i midjan istället. Det funkar även om det inte blev jättesnyggt. Men nu ligger kjolen bekvämt på höften istället.


Knapparna hittade jag på loppis för länge sedan och de är magiskt snygga tycker jag. Tyget är en babymanchester från Stoff och stil.

17 kommentarer:

  1. Snygg räddning tycker jag!

    Har just fått låna den boken av en kompis så den ligger här hemma och frestar och jag funderar på vilka mönster jag ska ta och rita av... och ja, din kjol nu gjorde mig väldigt sugen på Olga iaf!

    SvaraRadera
  2. Den blev ju jättefin till slut! Men vad trött man kan bli på sig själv ibland... :) Strongt att du orkade ta tag och göra klart den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller hur! Jag var galet okoncentrerad...

      Radera
  3. Så snygg! Jag har ju själv sytt en olga i samma tyg, fast utan knappar då... men den blev lite stor i midjan, så linningen är uppsprättad och så... orkade jag inte mer. Nu blir jag liiiite mer peppad iallafall, tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. På den igen! Tyget gör sig verkligen som en Olga!

      Radera
  4. Hehe! Det blr lätt så på syjuntorna. Det var länge sen vi gjorde något "vettigt" på min syjunta också. :)

    SvaraRadera
  5. Den blev kanonfin! Låter som att den första versionen kan ha sett ganska intressant ut också ;)

    Jag lånade boken på bibblan idag. Jag ville se om det fanns nåt mer intressant än den snygga tröjan som du sydde, och den där kjolen fastnade jag för :) Mönstrena är ju ett virrvarr av linjer och just linningen till kjolen var obegriplig, massor med små markeringar - eller om strecken hörde till nån annan mönterdel... Kanske det löser det sig om man läser instruktionen.

    Kul att se kjolen i tjockare tyg och utan volangen, just sånt som jag funderade på när jag såg bilden i boken. Så du kan inte bara sy som en gud, du kan läsa tankar också :)

    Och jag ska tänka på det där med att ha full koncentration om jag sätter igång och syr kläder, annars kanske allt bara resulterar i påfyllning av min låda med dammtrasor...

    SvaraRadera
  6. Sy och sprätta opp, en sömmerskas lott, sa alltid min mamma. Resultatet blev ju strålande!

    SvaraRadera
  7. Aaaaah, så himla snygg!! Älskar den! Och vad kul med syjunta på jobbet, jag blir inte alls avis...

    SvaraRadera
  8. Snygg! Jag har också ett manchestertyg som väntar på att bli en Olga (min fjärde) men ve och fasa så är symaskinen sönder, så nu blir det inget sytt på ett tag:-(

    SvaraRadera
  9. Vilken tur att du orkade ta tag i den igen, den blev jättesnygg! Älskar de fina knapparna som lyfter hela kjolen!

    SvaraRadera
  10. Åh så himla fin! Gillar verkligen knapparna och jag blir himla sugen att testa att sy den när man ser sådana här snygga. Jag har ju till och med boken.

    SvaraRadera

Tack för att du tittade förbi och ville lämna en hälsning!