lördag 8 januari 2011

Sista rycket



På måndag börjar jag jobba igen efter ett hejdundrande år hemma med barnen. Jag har inte alls hunnit göra allt det jag tänkte, det känns som om jag mest gått runt med mysbyxor, rufsigt hår och bara... varit. På måndag skall jag vara hel och ren... och få sitta på toa i fred. Det kan bli skönt. Jag tänker att det nog blir lite mindre sytid också. Kommer jag alls att vilja sitta vid maskinen efter en lång dag på jobbet?

Så jag syr så fort tillfälle ges. Lillebror får två nya tröjor, en med elefanter som jag köpte på mellandagsrean på Znok och en med gröna moln från JNY. Jag kantade med JNYs tunna interlock och det var lite besvärligt, pressarfoten ville hela tiden glida av. Är det något med pressarfotstrycket? Tips mottages ytterst tacksamt!

30 kommentarer:

  1. Så söta båda två!
    Lycka till med jobblivet igen :). Det bästa med det, är nog som du skrev, att få gå på toa i ensam majestät.

    SvaraRadera
  2. Passa på in i det sista. Jag började jobba i mitten av november och mina symaskiner har varit grymt försummade sedan dess...

    SvaraRadera
  3. PS. Och väldigt fina var de skulle jag förstås säga!

    SvaraRadera
  4. Jättefina! Och stort lycka till på jobbet! Och ja, det blir nog troligtvis lite mindre sytid.. men det är rätt skönt att få längta lite efter det också :-)

    SvaraRadera
  5. Superfina:) Vad snyggt med gult till petrol.

    SvaraRadera
  6. Jättefina tröjor. Önskar jag hade elefanterna i min samling...

    Lycka till på jobbet. Antar att det är en blandning av spänning och separationsångest?

    Hoppas du inte slutar sy bara för att du börjar jobba. Kanske bara lite mer sällan?

    SvaraRadera
  7. Snyggt, snyggt med gult till elefanterna... Väntar själv på en omgång av samma elefanter.

    Lycka till med återgången till jobbet! Att både får egen toatid, lunch och kafferast är ju rätt trevligt :)

    SvaraRadera
  8. Har tyvärr inga pressarfotstips men jag kan säga att det var två väldigt söta tröjor du knåpat ihop! Elefanttyget är så fint!

    SvaraRadera
  9. vad fint det var med gult till! fina tröjoor!

    SvaraRadera
  10. Både skönt och lite jobbigt kan jag tänka att börja jobba igen, lycka till!
    Finfina tröjor, önskar att jag var så bra på att sy.

    SvaraRadera
  11. Fina tröjor!

    Jag började jobba i måndags efter 1 år hemma och jag håller med om att man inte har hunnit med allt man hade tänkt. Men det är allt lite skönt att slippa bråk vid påklädning och uttråkade barn ;-).

    SvaraRadera
  12. Jag blev så kär i kombinationen petrol elefanter och gult kantband att jag blev tvungen att beställa mig en tygbit... Så jag kommer förmodligen att "härma" din färgkombo på något sätt framöver - hoppas att det är okej? Så toksnyggt att det pirrade i hela kroppen på mig!!!

    Jag har ju aldrig varit föräldraledig under den tid jag sytt - började med det precis när jag började jobba igen. En sak som är bra är att man får längta efter sina stunder vid maskinerna och är det tråkigt att jobba så tänker jag litegrann på vad jag ska sy eller olika tygkombinationer eller också surfar jag lite på några sybloggar för inspiration - vips så är det lite roligare att jobba igen :) Lycka till!!

    SvaraRadera
  13. Tack för uppmuntrande ord! Jag tror att det blir bra att jobba, även om jag kommer att sakna småkillarna något fruktansvärt under dagarna. Sy får jag nog tid till, jag behöver ju det!

    Makrill, jag stal ju din färgkombo med gröna velouren, känn dig fri att härma på du!

    SvaraRadera
  14. Så fina! Kanske skulle ha köpt lite petrol elefanter iaf:) Lycka till på jobbet, det finns fördelar både med hemma livet och jobbet så är det... Själv har jag jobbat drygt ett år nu efter att ha varit hemma två och jag tror man hinner det man vill och prioriterar. Vill man sy så hinner man även om det kanske blir in mindre mängd...

    SvaraRadera
  15. Underbara färgkombon! Lycka till med jobbet, det är en ny vardag, i perioder får jag inte sytt alls, men just nu sitter jag jo här hemma och väntar så ny sys det, har man lite mindre tid blir man duktig på att planera och njuta också!

    SvaraRadera
  16. Superfint! Och lycka till på jobbet! Vi får väl ta en lunchdate när vi kommit in i lunken båda två!

    SvaraRadera
  17. Jättefina! Du är grym på att sy :-) Hoppas det gått bra idag, första jobbdagen. Det var egentligen min första jobbdag idag också, men som konsult och utan projekt blev jag hemma idag. Kanske första jobbdagen blir imorgon för mig..

    SvaraRadera
  18. Inget dåligt sista ryck. Ha det bra på jobbet...

    SvaraRadera
  19. SÅ snygga tröjor!! Underbara färgkombos! Hoppas jobbandet går bra och känns lite kul också. Kram!

    SvaraRadera
  20. Hittade hit från sjalbarn, och oj så mycket fint du har sytt.

    Var hittar du de mönster du använder? Jag tycker nämligen inte att de stora klädkedjorna har så fina barnkläder som passar min son, så jag tänkte ge mig på att försöka få lite nytt i garderoben till honom nu under året.

    SvaraRadera
  21. Jättefina tröjor! Elefanterna är så fina.

    Sy hinner du med fast du jobbar. Jag brukar hoppa över tv-tittandet och då blir kvällen väldigt lång, om barnen somnar i tid vill säga ;)

    SvaraRadera
  22. Sara, mönstren till tröjorna kommer från en tidning som heter Ottobre. Finns att köpa t ex på pressbyrån och en del ICA. Där finns massor av bra basmönster (och en del annat tok också förstås), men det är en bra ände att böjra i!

    SvaraRadera
  23. I like it a lot! Gult till är så fint.

    /Mia :)

    SvaraRadera
  24. Tack för ditt svar. Den tidningen har jag köpt några nummer av, men har tyckt att det har varit mönster för lite större barn. Min son blir snart tre och har storlek 98-104 (och den senare storleken är egentligen lite för stor för honom).
    Det kanske är jag som insett än att han är tillräckligt stor.
    Jag får nog helt enkelt prova och sy efter ett av de mönster jag har... ;)

    SvaraRadera
  25. _inte_ insett än... skulle det vara... :)

    SvaraRadera
  26. Jag hittade hit via SB och har tittat runt lite, vad mycket fint och inspirerande du gör :)

    SvaraRadera
  27. Jättesöta tröjor. Passade själv på att fynda hos Znok och nu ser jag ju hur fint det tyget är som färdigt plagg.

    SvaraRadera
  28. säger som de andra, petrol med gult blev ju bara så fint! Superfina tröjor båda två förresten!

    SvaraRadera

Tack för att du tittade förbi och ville lämna en hälsning!