tisdag 25 januari 2011

Glada Ritablöjor


Påfyllning på blöjhyllan, några fler Ritablöjor. Jag gillar modellen och den går lätt att sy, och så slipper man det trista knappandet. Här slaktade jag en färgglad frottéhandduk från handduksskåpet. Vissa frottéhanddukar har jag märkt blir lite väl klunsiga som blöjor, helst om man sätter knappar på, men hittar man den lite tunnare sorten fungerar det ypperligt. Just den här handduken köpte jag på rea på Lagerhaus i somras, men vill man komma riktigt billigt undan letar man på loppisar. Ofta får man en stor handduk för bara några kronor!

12 kommentarer:

  1. Jag är så imponerad av er blöjsömmerskor. Själv släpade man hem blöjpaket efter blöjpaket utan att tänka efter före... Fina blöjs!

    SvaraRadera
  2. Dina blöjor ser verkligen proffsiga ut!
    Har lagt till dig i min blogglista, vill inte missa något som du gör:).

    SvaraRadera
  3. Härliga färger du hittat.

    /Mia :)

    SvaraRadera
  4. Vilka fina blöjor du sytt!
    Kanske är det sånna ritablöjor jag ska satsa på att sy till en början? Kommer hur som helst att köra med knäppbyxor till så de kommer ju att kunna hålla sig fint på plats.

    SvaraRadera
  5. Fint ändå att kunna sy själv när behoven (blir dubbeltydigt i detta fall, behov och behov...)kallar. Och fina blir de också!

    SvaraRadera
  6. Tusen takk for komentar!
    Om eg får et barn til så vil eg lage slike bleier som du gjør. Kjempe fine. Det ser ganske gøy ut å sy slike. :D Elsker fargane
    Du er så flink!

    SvaraRadera
  7. Du, en fråga: Syr du dina rita-blöjor med ficka att stoppa lösa inlägg i eller syr du dem tjockare så att man klara sig med blöjan som de är, eller tror du att det kan funka att sy med en lös inläggsflärp á la imses flanellblöjor?

    SvaraRadera
  8. metamorphosis, jag har sytt mina med ficka, jag tycker att det ger bäst flexibilitet och så blir torktiden kort också. En annan variant som jag gillar är att ha ett ett insytt inlägg i en eller två lager + en ficka. Är man hemma och kan tänka sig att byta ofta klarar man sig med den varianten utan extra inlägg tycker jag. Imsevarianten har jag inte testat på hemsydda, men jag upplever att imses blöja inte räcker till utan booster!

    SvaraRadera
  9. Tack för svar!
    Det är med kort torktid vill jag ju väldigt gärna ha (ffa som vi har lite bristande torkmöjligheter) så det blir kanske att leva med att bygga ihop blöjor efter tvätt, även om det hade varit skönt att slippa.
    Tror dock att jag ändå måste testa att sy nån blöja med fast inlägg också bara så att man vet till vilken blöja det hör, men då lite tjockare för jag håller med om att imses är väl snålt tilltaget!

    SvaraRadera

Tack för att du tittade förbi och ville lämna en hälsning!