tisdag 31 januari 2012

Det blommar



Jag har för första gången i mitt liv gjort en provklänning, en toile heter det visst, för att testa ett mönster. Köpte ett så fint Amy Butler-tyg av Karinottilia Syfestivalen i höstas och nu hade jag hittat en fin och enkel modell i Yoshiko Tsukioris klänningsbok (modell A) som skulle passa bra till just det (dyra) tyget. Min erfarenhet av hennes mönster är att det är enormt mycket vidd i dem, så jag ville testa mönstret först, och det var tur det! För trots att jag gick ner en storlek mot mina mått blev klänningen gigantisk. Jag fick ta in den rejält och satte rynk även på baksidan av halslinningen för att få in den ytterligare. Resultatet blev en väldigt blommig historia. Jag kommer nog att klippa av den till tunika eller bluslängd, då kommer nog även provklänningen till användning med. Av det dyra tyget kommer jag nog göra något annat av tror jag.

11 kommentarer:

  1. Allvarligt, den där är mycket finare än klänningen i boken. Bra justerat!

    SvaraRadera
  2. Tack Jenny! Ja, den fick lite mer form om man kan säga så. Det är enormt mycket vidd på alla modeller i den boken!

    SvaraRadera
  3. Tycker klänningen blev jättefin! Å vad mycket annat fint du har sytt, lägger till dig i min blogglista så jag inte missar nåt. Detdär med att sy en testvariant först låter smart men jag är nog tyvärr för otålig för det :-)

    SvaraRadera
  4. Den ser helt underbar ut. Något att skrutta runt i när det är alldeles för varmt ute. Himla produktiv du är.

    SvaraRadera
  5. Jag gillade att den var blommig. Jag tycker att den var jättefin!

    SvaraRadera
  6. Jag tycker den ser jättesöt ut!/Åsa

    SvaraRadera
  7. Nydelig stof (tyg) og fin kjole :-)

    SvaraRadera
  8. Urtjusig!!! Lycka till med Amy Butler-tyget! Ser fram emot att se resultatet:)

    SvaraRadera
  9. Jag tycker klänningen är jättefin, synd om du ska behöva klippa av den.

    SvaraRadera
  10. Oj, vad du skapar fina saker! Jag blir riktigt inspirerad att sy lite vuxet :).

    SvaraRadera
  11. Det första jag tänkte var "Wow vilket underbart tyg!!". Och så var det en provklänning! Om du inte gillar tyget och har lite över så köper jag gärna en bit! :) Eller om du vill sälja provklänningen kanske? :)

    SvaraRadera

Tack för att du tittade förbi och ville lämna en hälsning!