onsdag 1 september 2010

Skönt liv

Plötsligt försvann syinspirationen... och så började jag virka igen. Det är så skönt att bara få sjunka ner och ta fram virkningen och liksom bara mata på. Man kan sitta ute och ta sin livgivande kopp kaffe samtidigt också. Virkningen gör jag av garnrester från mormorsrutefilten jag gjorde häromsistens och lite andra garner jag hade. Det blir en filt nu också, en galen filt. Lite skrikigt? Äh, det är bara roligt. Inspirationen kommer från Virkverket, som också gjort (eller gör?) en filt av sina garnrester.


Sättet att virka på kallas "Shell stitch" på engelska, vet inte vad det kallas på svenska. Här finns en beskrivning, inklusive film, på hur man gör.

9 kommentarer:

  1. Det blir ju en läcker filt! Smart sätt att använda restgarner till en sådan. Det liknar något som kallas "solfjädermönster".
    Ha det gott!
    Maria

    SvaraRadera
  2. Det blir jätteläckert. Här kan man göra av med sina restgarner och få en jätteläcker pläd/filt. Det ser kul ut. Ska nog prova vid tillfälle.... har "lite" garn som behöver virkas/stickas upp.
    Kram sytanten

    SvaraRadera
  3. Tack snälla ni!
    Ah, solfjädermönster. Det låter rimligt.

    SvaraRadera
  4. Härligt! Vad fin den blir! Beskrivningar är bra! Jag lägger in den som favorit och sätter genast igång med projektet sen när jag får tid! Alldeles snart.... ;)

    SvaraRadera
  5. Det ser jättemysigt ut! Vad kul att kunna virka.

    SvaraRadera
  6. Mycket härliga färger! Och väldigt bra att virka upp garnrester.

    SvaraRadera
  7. Tack snälla ni!
    Men jag har problem. Garnresterna är slut... och jag är absolut inte klar med filten. Det blir till att inhandla mer garn... som kommer att generera mer garnrester... Det tar aldrig slut!

    SvaraRadera
  8. Jag tror jag dör vad läcker!!!!! Visst är det härligt att varva sömnad med virkning...att virka är som att gå över till autopilot jämförelsevis:)

    SvaraRadera
  9. Läcker! Det ska vara massor av färger:

    SvaraRadera

Tack för att du tittade förbi och ville lämna en hälsning!