fredag 10 september 2010

Vågade vågade våg


Sylusten har ännu inte infunnit sig, men den kommer väl när den kommer. Jag virkar på så länge, det är roligt det också. Bebisfilten ovan blev väldigt... brun. Jag kände för att testa att virka vågmönster, och detta var garnet jag hade hemma, en kvarleva från ett projekt som aldrig blev av. Underbart mjukt är det i alla fall, Mandarin Petit från Sandnesgarn. Längs långsidorna virkade jag solfjädrar.

Stickig har en bra beskrivning på hur man virkar vågmönster. Jag vill dock göra ett tillägg till beskrivningen om hur man gör raka kanter, beskrivet av Britt på Sjalbarn. Förutsatt att du avslutar med en topp på kanten, gör såhär:

Avsluta varvet med två stolpar i samma maska i föregående varv, gör sedan tre luftmaskor och därefter två stolpar i första maskan i varvet du nyss virkade. Därefter passar det jättebra med fyra stolpar innan dalen kommer igen.

4 kommentarer:

  1. Den blev så otroligt fin, jag är så imponerad av hur jämnt och fint du virkar!!

    SvaraRadera
  2. Åh, tack Jennie! Jag tycker själv mycket om den. Den blev så otroligt mjuk och go. Och brun.

    SvaraRadera
  3. Du är en stjärna på det där virkandet, som kan få det så jämnt och vackert!

    SvaraRadera
  4. Men tack, Maria, vad glad jag blir!

    SvaraRadera

Tack för att du tittade förbi och ville lämna en hälsning!