söndag 30 november 2014

Lillpricken

Vad lätt det är att sy när man har ett mönster man gillar! Simone från Jenny Hellströms "Sy!" sitter verkligen precis som jag vill ha den.


Kantremsan gör jag tre cm bred, viker på längden och syr fast med overlocken. Sen stickar jag ner den på rätsidan. Remsans längd gör jag 15 % kortare än halshålet, det brukar nästan alltid fungera. Men man måste ju testa förstås, i ett lösare tyg behöver man korta den ytterligare. På just denna hade det nog varit på sin plats för bandet buktar ut lite, lite.

Tyget kommer från Stoff och Stil. Jag gillar det, det är sådär lite vardagligt fint.

Jag känner mig lite generad men efter alla år med bloggen har jag just upptäkt att det finns möjlighet att följa upp kommentarer på inläggen utan att klicka på varje inlägg... Så vet du med dig att du frågat något på sistone, kolla gärna om du har fått ett svar från mig för nu har jag svarat en massa! Och om jag missat något, fråga gärna igen så hör jag av mig.

8 kommentarer:

  1. Mycket fint! Önskar att jag var bättre på detta med att sy kläder. Jag har provat ibland och lyckats ibland, men också fått mer taffliga resultat som inte känts kul att ha på sig.
    (Jag kan inte kommentera som jag, med min vanliga blogg - så det blir länk till min googleprofil)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria! Du gör andra fantastiska saker istället. Och om du skulle ge dig hän åt klädsömnaden skulle du säkert bli suverän på det med!

      Radera
  2. Tack så mycket for fina ord!! Mycket snyggt här ochså! :)

    SvaraRadera
  3. Simone is tha shit :) ett toppenmönster och ditt exempel är jätte fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det är verkligen bra, har testat flera andra mönster för tröja och inget sitter som detta.

      Radera
  4. Vad rolig blogg du har, den förmedlar den sprudlande lyckan vi som syr känner, som är så svår att förmedla till dem som ännu knte upptäckt den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du för fina ord! Ja, det är verkligen njutbart att sy. Är så tacksam över att få ha sömnaden som intresse!

      Radera

Tack för att du tittade förbi och ville lämna en hälsning!