tisdag 25 november 2014

Tankar om tiden och tigrar

En gammal goding från tyghyllan - tigrar i velour från Strömming.

Ja, ni märker kanske att det har varit lite fler inlägg här på senaste? Lite trevande start men det känns ändå ganska bra. Jag hoppas att några av er som tittat in har blivit lite inspirerade av det jag sytt. Tråkigt nog ser jag att många av de bloggar jag tidigare följt har stängt ned. Visst är det underbart med Facebookgrupperna men jag saknar inlägg med lite flödigare beskrivningar och tydligare bilder. Därför efterlyser jag tips på nya roliga bloggar att följa, helst med fokus på vuxensömnad.

Har du något tips? Och har du en aktiv blogg, hojta gärna till så att jag kan följa den!

18 kommentarer:

  1. Hej, jag har under ca ett år "samlat på mig" bloggar om sömnad. Ofta har jag hittat fram till dessa via andra bloggar osv. Ganska många är på engelska, men jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt.
    Titta gärna på min blogg, http://annaspysselplats.blogspot.se/ för att se vilka jag följer och se om du hittar något som faller dig i smaken!

    SvaraRadera
  2. Vilken otroligt mysig tröja! Jag tycker det är jätteskoj att du har börjat blogga igen - du är en av mina favoriter. Jag sydde också en tigertröja häromdan - får väl blogga den snart 😀

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack Anna, det gör mig väldigt glad! Och du, jag gillar din blogg med!
      Tigertyget är verkligen läckert, blev så glad när jag hittade det i gömmorna. Ska bli kul att se din tigertröja!

      Radera
  3. Så mycket fint du gjort på sista tiden. Har haft så mycket att göra själv att jag inte hunnit kolla runt. Både barnkläderna och dina egna kläder är jättefina och fina tygval. Står i begrepp att köpa en täcksömsmaskin. Har du någon eller klarar du dig med overlock? Kan du rekommendera något märke och modell?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Det är roligt att vara igång igen.
      Jag har en Janome CoverPro CPX och jag är nöjd med den. Den är inte den dyraste täcksömsmaskinen på marknaden och därmed inte den mest driftsäkra – det kan bli hoppstygn och krångel ibland men det är inte så farligt. Den funkar för det jag vill använda den till i alla fall och finishen på plaggen blir ju så snygga med den.

      Radera
    2. Ja, den har man ju hört både negativt och positivt om. Sen finns ju Singers, och den är ju ännu billigare, men jag har hört mycket positivt om den faktiskt. Ska göra ett demojobb åt Singer i morgon på Maxi för deras symaskin och strykstation. Tänker plocka ut min lön i en täcksömsmaskin. Får lov att välja mellan Singer, Husqvarna eller Pfaff...svårt val.

      Radera
    3. Oj, jättesvårt val! Men en trevlig lön i alla fall!

      Radera
  4. Det finns ju massor av inspirerande bloggar. Jag följer Marapytta.blogspot.dk, groovybabyandmama.blogspot.dk som är två superduktiga danskor, compagnie-m.com/blogg en duktig belgisk kvinna som gör mönster för barn och nu även vuxna och louandjo.canalblog.com som gör supersnygga kläder till sig själv och sina flickor men skriver på franska. Kolla runt på deras sidor så kommer du också hitta fler fantastika bloggar.

    SvaraRadera
  5. Tänkte också tipsa om groovybabyandmama, som jag tror har många bra länkar till andra sybloggar också.
    Om du inte tittat in hos mig, så är du välkommen att göra det, om du vill. Jag är inte superaktiv, men försöker få till ett eller ett par inlägg i veckan iaf. Jag bloggar inte specifikt om sömnad utan om allt möjligt kreativt, men jag syr en del och det händer att jag syr kläder till mig själv också. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Groovybabyandmama gör så fina kläder! Hon finns med i min läslista. Och du med! Du gör jättefina saker, har följt dig länge!

      Radera
  6. Jag har inte kommit till FB än, och vet inte om jag kommer att göra det heller. Jag står fast vid min blogg och ser det som dokumentation för mig själv, och en del andra verkar hitta dit också :).

    Men jag håller med. Många av de jag har på min lista har blivit ganska tysta, vilket såklart är lite tråkigt. Man ska göra det man tycker är kul, och de kanske kommit till en punkt där inspirationen sinat? Gött att jag hittat hit via din kommentar hos mig. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser nog ändå att fb och bloggen fyller lite olika syften. På fb får man snabb och ibland massiv respons, vilket är enormt trevligt för självförtroendet. Det är också så inspirerande att se alla fantastiska plagg som folk syr. Boggen däremot blir ju lite som en dagbok och ett sätt att dokumentera, precis som du skriver. Det känns t.ex. roligt att se att jag har gjort minst 48 barntröjor sedan jag började blogga. Allt sådant försvinner ju i flödet på fb. Och så gillar jag att läsa lite fylligare text som det finns möjlighet tilll i bloggarna.

      Det är jättetråkigt att många av mina favoriter slutat blogga men jag förstår - har ju själv varit på gång att lägga ner bloggen när inspirationen försvann.

      Radera
  7. Jag får väl passa på att tipsa om min egen då! :) Ojämnt uppdaterad (ibland massivt, ibland tomt på flera veckor) men syr mest till mig själv, ibland till barnen. http://ob.stin.at

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt, tack för tipset, jag ska absolut kolla in din sida!

      Radera
  8. Jag kan inte tipsa om min egen för jag syr nästan inget längre och väldigt sällan till mig själv men när jag vill dregla lite över vackra klänningar brukar jag kika in hos Petra http://petronellass.blogg.se/index.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Ska kolla in den (och din med såklart!)!

      Radera

Tack för att du tittade förbi och ville lämna en hälsning!