måndag 9 november 2009

Blöjs

Jag testar mig lite fram med mönster och modeller till tygblöjor nu. Tidigare har jag bara sytt pockets med PUL på utsidan och fleece på insidan, men lillbebisen skall få naturligare material mot huden till att börja med tänkte jag. Jag rotade lite i det som fanns i tyglådan och hittade en liten bit stretchfrotté (orange) och en bit vanlig frotté (röd). Insidan består av bomullstrikå och själva blöjan är fylld med hampafrotté och vanlig frotté. Jag är lite tveksam över storleken på mönstret, här har jag nämligen använt Ottobres mönster i strl 50/56 och blöjorna blev verkligen stora tycker jag. Men sådant brukar ju vara ett övergående problem, någon gång kanske de kommer till användning. Knäppningen på den orange är jag dock inte alls nöjd med, jag skulle ha gjort bredare snibbar så att jag hade kunnat ha knapparna i två rader fram istället. Det får bli nästa gång!

Tillägg: Mönstret på blöjorna finns i Ottobre 3/2005.

Lillkillen som skall bli storebror ville ha en blöja till Johnny också.

6 kommentarer:

  1. Vilka fina blöjor! =)
    I vilket nummer av Ottebre är blöjorna med?
    Med vänlig hälsning
    Kia

    SvaraRadera
  2. Hej du! Fina blöjs! Ottobres jättestora storlekar är ju världsberömda ju :-) Men du får användning för den, Emiliten är på väg att växa ur Ottobres 62-68 nu (hon bär annars 80!), tiden går så fort...

    Jenny

    SvaraRadera
  3. Tackar!
    Kia, mönstret finns i Ottobre 3/2005.

    Jenny, jag hade ju hört det, men jag vågade mig inte riktigt på att börja ändra... Behöver en nyföding prova på så att jag får till ett bra mönster!

    SvaraRadera
  4. Så bra att sy själv. Jag hade tygisar till min första. Men det var vikmodell med blöjbyxa.

    SvaraRadera
  5. Det kommer att bli en hel del vikisar också tänkte jag, men jag gissar att de inte riktigt kommer att bli favoriter hos sambon... Ett gäng formsydda får det därför bli också!

    SvaraRadera

Tack för att du tittade förbi och ville lämna en hälsning!