torsdag 30 juli 2009

Friluftsspecial 1

Morot, lök och kokta kikärtor på tork!
Vi förbereder oss för att åka till fjällen. Innan vi fick barn och trötta knän innebar det fjällvandring i minst en vecka, gå långt, bära tungt osv, men nu ser jag fram emot att få sova skönt på vandrarhem, gå lagom långa dagsturer och vila i ripriset...

Men något som kan vara ett litet pyssel när man skall iväg på tur är maten, speciellt om man är vegetarian. Utbudet av frystorkat veggokäk är minst sagt magert. Sen att maten dessutom är osmaklig, svindyr och snålt tilltagen gör inte det hela muntrare. Det skall ju vara gott att äta på fjället! Lösningen är att fixa maten själv genom att torka det man gillar att äta. Man kan torka i ugnen eller lufttorka, men vill man få till en större mängd mat utan att förbereda sig i veckor före finns fiffiga bordstorkar som fixar det hela på ett antal timmar. Min heter Evermat och är en av mina käraste ägodelar. Evermat säljs här.
Min vän, Evermat.
Just nu förbereder jag en böngryta som kommer att lagas till ungefär enligt det det här receptet:

Veggoböngryta för två
3,5 dl blandade torkade grönsaker, lök, svamp och bönor
7 dl vatten
½ buljongtärning
curry efter smak
3 msk tomatpuré
vitlök

Lägg det torkade i blöt medan du sätter upp tältet eller rekar läget. Det förkortar koktiden. Koka ihop tills bönorna känns mjuka och servera till pasta eller cous cous. Den som vill lyxlira har med sig en liten burk med chutney och serverar till... Mums...

Titta så underbara trattkantarellerna jag plockade i höstas ser ut... De kommer att bli perfekta i min böngryta. Titta gärna i Anita Forsells Friluftsmat för att få fler recept och tips!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade förbi och ville lämna en hälsning!